Ons ongemakkelijk streven naar gemak
It all begins with an idea.
Ik kom thuis van mijn bijbaantje bij het museum en ik heb me de hele dag verheugd op het beoefenen van mijn schrijf skills. Ik heb namelijk de ambitie om meer te investeren in mijn persoonlijke ontwikkeling. Echter ben ik ergens ook een beetje vermoeid en denk ik ‘het was een lange dag en er is voetbal vanavond, ik heb het wel verdiend om even lekker doelloos tv te kijken’. De gedrevenheid ruilt zich om voor baarmoederlijkgemak. Ik heb het verdiend om nu lekker comfortabel op de bank te zitten en te consumeren. Lekker kijken naar andermans succes en talent. ‘Ter inspiratie’ lieg ik mezelf voor. Met een zeker ongemak probeer ik tevreden te zijn met mijn ‘welverdiende’ gemak, terwijl de gemakzucht wint van mijn drang om mijn dromen te verwezenlijken. Het is een onwennig maar geen zwaar gevoel. Wederom wint de korte termijn het van de lange termijn.
Wellicht vindt u dat ik deze keuze te zwaar schets. Tuurlijk moet er ruimte zijn om zo nu en dan hersenloos te wezen. Bovendien had ik al de hele dag gebezigd bij het museum en daarom is het begrijpelijk dat ik bezwijk aan mijn gemakzucht. Iedereen heeft wel eens zo’n gemakzuchtig momentje en daar moet ik mijzelf niet te streng op afrekenen. De sympathie factor van de algemene samenleving is dan ook hoog. Echter betekent het gegeven dat het menselijk is, nog niet dat het wenselijk is. Sterker nog, ik denk dat gemak als directe beloning meer schaadt dan baat.
Waar een houding gericht op groei en persoonlijke ontwikkeling een grote rol speelt in het hebben van een betekenisvol leven, daar is een houding van gemakzucht de te-niet-doener van zo’n leven. Om talent te actualiseren of passie achterna te gaan moet er in zekere mate geoefend worden. Als wijze en inspirerende mensen iets gemeen hebben dan is het wel dat ze veel lessen hebben geleerd om te komen waar ze zijn. Deze lessen hebben ze niet geleerd door toe te geven aan hun gemakzucht. Hiervoor hebben ze een erkenbare moeite verricht, een gedrevenheid getoond en veel fouten durven maken. Dit zijn één voor één kwaliteiten die niet met een gemakzuchtige houding gewonnen worden.
Door gemak als beloning te zien ontstaat de illusie dat gemak iets is wat we nodig hebben om ons gelukkig te voelen. Hierbij ontstaat ook het spiegelbeeld, namelijk de illusie dat ongemak ons weerhoudt van gelukkig voelen. Niks is minder waar. Gemakzucht is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Dat tegenwoordig het gemak zo gemakkelijk te bereiken is en kan worden opgevuld met consumerende noch niks lerende activiteiten maakt deze keuze alleen maar toegankelijker. Daarbij, geven deze consumerende activiteiten zoals tv kijken, shoppen, tiktok etc, aan het begin een ongegrond tevredenheidsgevoel, waardoor toegeven aan gemakzucht letterlijk wordt beloond. Maar dit tevredenheidsgevoel is oppervlakkig en van korte duur. Een paar uur verder geconsumeerd en je leven heeft niet meer betekenis of waarde gekregen dan daarvoor. Dit is niet erg als dit even gebeurd. Het leven hoeft niet altijd in het teken te staan van groei en ontwikkeling, maar als dit 4x per week 3 uur per dag gebeurt, dan zit je al op 12 uur per week. Dat is 624 uur per jaar. Maar liefst 26 volle dagen die je had kunnen besteden aan letterlijk iets. Iets wat je leven meer betekenis zou geven dan wanneer je toegeeft aan gemakzucht. De minimale moeite wat men voor dat tevredenheidsgevoel hoeft te doen heeft een dure prijs, namelijk een betekenisvol leven. Goedkoop is duurkoop. Talent zal op deze manier niet kunnen ontwikkelen en passies zullen uitdoven. Gemak is de baksteen die talent doet zinken.
Iets ondernemen lijkt dus de betere deal voor de langere termijn, maar wat maakt het zo onaantrekkelijk op de korte termijn? In tegenstelling tot het baarmoederlijkgemak van de consumerende activiteiten eist iets doen een bepaalde opstartenergie. Dat wil zeggen: om ergens mee te beginnen moet men een bepaalde moeite doen. Deze moeite voelt vaak mentaal zeer groot. In retrospectief is het vaak minimale moeite. Zoals de tweede wet van Newton luidt: Om een object in beweging te krijgen is er kracht nodig, maar als het object eenmaal in beweging is dan beweegt het uit zichzelf. Dit is precies het geval bij het beginnen van iets, het begin kost moeite maar als men eenmaal bezig is dan gaat het moeiteloos. Tevens wordt men achteraf beloont met zowel voldoeningsgevoel als betekenis.
Echter zit de persoonlijke ontwikkeling niet verborgen in puur iets doen. Het zit hem vooral in het overbruggen van obstakels en het doorbreken van muren die ontstaan wanneer je iets aan het doen bent. Je zult door een bepaald ongemak moeten doorbijten om te groeien. Waar een gewichtheffer eerst met moeite 100 kilo kon tillen, doet zij dat nu als warming up. Het ongemak is doorbroken en omgezet tot gemak. Ze is gegroeid. Of bijvoorbeeld de ijverige student die hersen krakend een theorie probeert te begrijpen en na lange tijd studeren en fouten maken eindelijk kan zeggen dat hij het volledig begrijpt. Ook hij heeft de ongemak en frustratie van het niet begrijpen doorbroken en daarmee is dat wat eerst moeilijk was nu makkelijk.
Gemak is dus van nature niet iets wat ons komt aanwaaien. Door hier op een directe manier naar te streven zal dit leiden tot gemakzuchtigheid. Dit levert ons niks waardevols op. Wat ons wel komt aanwaaien is het ongemak. Het is het doorbreken van dit ongemak waar we naar moeten streven. Dit doorbreken kan enkel worden bereikt met tijd en moeite. Alleen op die manier kunnen wij onszelf belonen met gemak. Gemak is dan ook niet wat we moeten streven op de directe manier zoals gemakzuchtigheid ons doet geloven, echter is gemak iets wat we moeten streven in de indirecte zin; als bijkomstigheid van het doorbreken van het ongemak.
Blog Post Title Two
It all begins with an idea.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Don’t worry about sounding professional. Sound like you. There are over 1.5 billion websites out there, but your story is what’s going to separate this one from the rest. If you read the words back and don’t hear your own voice in your head, that’s a good sign you still have more work to do.
Be clear, be confident and don’t overthink it. The beauty of your story is that it’s going to continue to evolve and your site can evolve with it. Your goal should be to make it feel right for right now. Later will take care of itself. It always does.
Blog Post Title Three
It all begins with an idea.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Don’t worry about sounding professional. Sound like you. There are over 1.5 billion websites out there, but your story is what’s going to separate this one from the rest. If you read the words back and don’t hear your own voice in your head, that’s a good sign you still have more work to do.
Be clear, be confident and don’t overthink it. The beauty of your story is that it’s going to continue to evolve and your site can evolve with it. Your goal should be to make it feel right for right now. Later will take care of itself. It always does.
Blog Post Title Four
It all begins with an idea.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Don’t worry about sounding professional. Sound like you. There are over 1.5 billion websites out there, but your story is what’s going to separate this one from the rest. If you read the words back and don’t hear your own voice in your head, that’s a good sign you still have more work to do.
Be clear, be confident and don’t overthink it. The beauty of your story is that it’s going to continue to evolve and your site can evolve with it. Your goal should be to make it feel right for right now. Later will take care of itself. It always does.